Pueri gaudentes

Magna - červen 1998

Řekne-li se dětský pěvecký sbor, každému se asi vybaví utěšený obrázek uniformního, zpravidla dvoubarevného, do tří pater zarovnaného šiku sukní, mezi kterými sem tam po bližším ohledání lze spatřit něco málo kalhot. Holčičí přesilovka. Chlapci bývají trochu na obtíž, jelikož jim je souzeno měnit v pubertě hlas a ten po mutaci již není dětský, co by tedy pohledávali v dětském sboru. To jej jeden pohled, který možná vypadá logicky.

DEJTE ŠANCI MUŽŮM
si asi v jisté chvíli řekli manželé Zdena a Vladislav Součkovi a z pěveckého "konsorcia" Radost (*1961), skládajícího se z četných sborových těles (Gaudium - smíšený sbor, Cesmina - dívčí sbor a přípravky Písnička, Koťátka a Ťutínci) vytvořili v září 1990 chlapeckou odnož. Motivem k tomuto rozhodnutí byl však také fakt, že v té době již v Hradci Králové působil chlapecký sbor Boni Pueri, který založil sbormistr dr. Skopal. On a Zdena Součková se totiž shodují v tom, že hoši zpívají stejně dobře jako dívky a jen odborník z nahrávky pozná drobný rozdíl v barvě hlasu. V dětství se obecně obě pohlaví nemají příliš v lásce, necítí potřebu se nějak vehementně kamarádit, a proto většina chlapců dříve či později odpadne. Zůstávají jen ti klidní, zakřiknutí a svědomití, co neumějí zlobit. Pánská jízda je narozdíl od dámské prestižní záležitostí, vzbuzující pocit jakési kolektivní hrdosti.
Chlapeckou komunitu tehdy tvořily tři přípravky rozdělené podle věku, které si již o Vánocích '90 společně zapěly v kulturním domě v Praze Ďáblicích. V té době byl na programu velmi jednoduchý repertoár. V následujícím roce se konstituoval koncertní sbor a ostatní se sdružili v jednu přípravku. Následovala několikerá vystoupení a se sborem začal spolupracovat hudební skladatel a pedagog Pavel Jurkovič, působící na fakultní škole v Umělecké ulici na Praze 7 (ten se zasadil o to, aby byla hudební výchova na základních školách rozšířena co do obsahu i počtu hodin). Tehdy se už někteří mladí pánové rozhodli mutovat. Jelikož však byly jejich hlasy citlivě pěstěny, žádný zásadní problém nenastal. Bývalo spíš výjimkou, když někteří z nich díky bouřlivému průběhu transformace hlasu opouštěli řady umělců za halasného kokrhání. I tací se však, pokud jejich zájem o zpěv trval, mohli po stabilizaci hlasových poměrů vrátit a pokračovat.

SICÍLIE
V roce 1993 na přelomu září a října se za přispění jedné klučičí maminky podařilo poprvé zacílit chlapecké snažení směrem do zahraničí. Sicilského turné se společně s Pueri účastní i několik mužů z Gaudia. Větší část příjezdové trasy absolvují pěvci po moři z Janova do Palerma. Po dobu šestadvacetihodinové plavby zkoušejí na vystoupení. Velký zážitek zpestřený bouří, doprovázenou emisí obsahů žaludků, je korunován sérií úspěšných performancí. Z koncertů se vracejí pozdě v noci vyčerpaní a unavení. Za odměnu je jim dopřáno uvidět Pompeje a Etnu.

FILM
Po návratu starší pánové z Gaudia stále častěji zkoušejí i koncertují společně s chlapci a touto přirozenou fúzí se věkové rozpětí (od 7 do 70 let) stává jakousi raritou. Zdena Součková však podotýká, že se všichni chovají jako malí kluci s tím, že ti starší se pouze déle učí z not. Objevil se nový obtížnější repertoár a následovala řada dalších vystoupení a nabídek ke spolupráci. Několik chlapců bylo vyzváno k natáčení filmu Mladý Mussolini s A. Banderasem.

STÁTNÍ OPERA
Výhoda sborového maskulinismu se vzápětí projevila při obsazování dětského sboru do tří představení Státní opery v Praze: Carmen (Georges Bizet), Turandot (Giacomo Puccini) a Boris Godunov (Modest Petrovič Musorgskij). Dětské party těchto oper jsou totiž psány zejména pro chlapce. Umělecký vstup do trvalého angažmá byl pro Pueri důležitým zlomem.

SOUTĚŽE
V únoru 1995 odjíždějí s Pavlem Jurkovičem po úspěšném konkursu do francouzského Nantes na rozsáhlé soutěžní defilé sborů z takřka celé Evropy. Zpívají s obrovským nadšením a nasazením a díky tomu se prodírají konkurencí až do semifinále. Roku 1996 získali prestižní první cenu v belgickém Neerpltu na celosvětové soutěži čítající účast jednoho sta sborů. Na základě velikého úspěchu byli ještě téhož roku pozváni k vánočnímu turné do Holandska a v létě roku 1997 získali druhou cenu v soutěži chlapeckých sborů v italském Leccu.

MŠE
Vrcholem sezóny se bezesporu stalo po předchozím soustředění v Brně účinkování v méně známém, avšak o to krásnějším monumentálním díle Leonarda Bernsteina pro tři sta účinkujících hudebníků a zpěváků. Mši nastudoval v režii Stanislava Moši německý dirigent Caspar Richter. Pod jeho taktovkou se v průběhu téměř dvou hodin na otevřené scéně třetího nádvoří Pražského hradu představili Brněnská filharmonie a sbor, Jazzové trio, Rock band Jiřího Marka a "street dancers" v čele s muzikálovou slovenskou hvězdou Silvií Sklovskou. Klíčovou roli Celebranta nastudoval zkušený bernsteinovský interpret Richard Morris.
Uvedení Mše stíhala nepřízeň počasí. Na chlapcích i přesto bylo znát, že zpívají s velkou chutí a nadšením a sklidili za to u diváku zasloužený obdiv.

SOUČASNOST
Nedávno se kvůli nedostatku financí Pueri nezúčastnili koncertního turné po Izraeli. Je zvláštní, že obdobné špičkové těleso se v zahraničí pohybuje ve sféře velkého zájmu nejen státních kulturních institucí, ale i sponzorů. Pueri gaudentes jsou v podstatě součástí základního školství (ZUŠ Praha 7), a proto chudí. Dnes nacvičují známou Carminu Buranu Carla Orffa a připravují se na koncertní festival ve Švédsku a Norsku. Průběžnými repertoárovými symboly jsou P. Jurkovič, P. Eben, M. Dvořák, J. Krček, M. Kysilka, gospely a spirituály, italská renesanční hudba, Jistebnický kancionál, B. Britten, G. Fauré, A. Vivaldi.
Sborů, zejména chlapeckých, které pracují na tak špičkové úrovni, je pohříchu málo. Vysvětlením tohoto stavu může být nejen nedostatek peněz, ale zřejmě i nezájem široké veřejnosti a státních orgánů. Popřejme tedy Pueri nejvíce všeho, co jim schází. Nadšení, entuziasmus, pracovitost, úspěchy doma i v zahraničí a profesionální přístup to určitě nejsou.

DISKOGRAFIE
1995 - CD s P. Skoumalem "Pečivo", 1996 - CD s Hanou Křížkovou "Co se tak svítí v Betlémě?", CD "Pueri gaudentes", 1997 - CD "Crossin´ Jordan" s Evou Kriz-Lifkovou, 1998- vánoční CD s Romanem Cejnarem.

ROMAN PORTEŠ

 

Úvod | Aktuality | Sbor | Fotogalerie | Archiv | Sdružení Pueri Gaudentes | Kontakt

Pueri 1 | Pueri 2 | Pueri 3 | Koncertní sbor | Muži | Vedení sboru | Vystoupení | Historie
| Pro rodiče | Repertoár | Nahrávky | Napsali o nás | Vox